Sunday, 26 January 2014

Sistem Ekzos

Assalamualaikum dan selamat sejahtera....

       Hari ni tiba2 nak pos mengenai sistem ekzos....untuk pengetahuan kawan2 sistem ekzos amat penting dalam sesebuah kenderaan apatah lagi civic fd yang kita pandu ni. Untuk menukar sistem ekzos asal, pastikan anda berfikir dahulu, kerana mengubah sistem ekzos dapat merosakkan enjin dan pencemaran terhadap alam sekitar.

       Sistem ekzos yang bising @ tidak sesuai akan menyebabkan enjin rosak kerana berlakunya back pressure semasa anda dalam kelajuan tinggi atau torque. Sistem ekzos yang dibuang catalytic converter juga dapat mencemarkan alam sekitar, sebab itu la di jepun kenderaan yang tiada catalytic converter akan di saman. Lain kita di Malaysia bahawa catalytic converter tidak diwajibkan disini.

      Sebelum anda menukar sistem ekzos, pastikan terlebih dahulu apa kemampuan enjin anda, sama ada gearbox auto @ manual. Ini kerana, setiap enjin berbeza2 kemampuan, sistem ekzos bagi gearbox auto dan manual berbeza sama sekali.

      Bagi gearbox manual seperti fd2r tidak mengalami banyak masalah jika menukar ekzos yang bising seperti js racing, skunk2 dll kerana gearbox manual tidak berlaku pressure pada sistem gearbox kerana di dalam gearbox hanya terdapat gigi gear sahaja tetapi persoalan disini adakah enjin fd2r dapat bertahan lama apabila menukar ke sistem ekzos yang bising?. Jawapannya YA jika dibuat tuning semula seperti hondata dan jawapannya TIDAK jika tidak membuat tuning semula pada sistem ecu enjin

      Untuk gearbox auto fd2 fd1 adalah amat berbeza sekali jika hendak dibandingkan dengan fd2r kerana sistem ekzos S FLOW sahaja yang sesuai kerana tidak berlakunya back pressure pada enjin. Untuk gearbox auto, terdapat banyak lagi komponen selain gigi gear di dalam gearbox, jadi gearbox auto tak dapat support sepenuhnya pada enjin jika kita menggunakan ekzos yang bising atau racing kerana back pressure akan berlaku. Untuk pick up @ torque memang lebih lancar tetapi apabila high speed, akan berlaku back pressure dan akan menyebabkan fd anda tak dapat push up hingga ke top speed. Sebagai contoh sebelum ini kelajuan top speed 215kmj tetapi menurun @ lambat untuk capai ke tahap top speed.

       Kesimpulannya, carilah ekzos yang sesuai dengan fd atau bertanya kepada yang lebih pakar atau pengguna yang pernah mempunyai pengalaman sedemikian. tq


25 comments:

  1. X dapek lar nak praaang kete teman huhu...

    ReplyDelete
  2. Terbaik bro...informasi y sgt berguna utk kaki praaanngg diluar sne..hehehe

    ReplyDelete
  3. wakakaka sabo jela noh....nk prangg tkar la gearbox atau beli fd2r...haha

    ReplyDelete
  4. apa yg dimaksudkan backpressure?kenapa s flow lebih kurang backpressure berbanding straight?

    ReplyDelete
  5. back pressure ni mksudnya ekzos xdapat keluar habis dan akan tendang patah balik kepada enjin....sebagai contoh...bro pgg skeping kertas dan tiup kedua2 belah arah...apa akan jadi pada kertas tersebut....s flow ni sesuai untk auto sbb auto ni enjin dia x sekuat manual (bergantung pada kereta)... straight klu manual xdak hal....auto back pressure tgi klu straight sbb dia terpaksa meneran keluar sedangkan dia x mampu lg...itu yg akn jd back pressure

    ReplyDelete
    Replies
    1. typo...

      straight klu manual xdak hal....klu auto, back pressure dia tgi bila buat straight sbb dia terpaksa meneran keluar sedangkan dia x mampu lg...itu yg akn jd back pressure

      Delete
    2. back pressure wujud sebab keadaan pipe...lagi byk bengkok paip...lagi tinggi back pressure...so straight pipe lg kurang back pressure...

      Delete
  6. lg kurang back pressure lg power kete ek?

    ReplyDelete
    Replies
    1. yes boss...ibarat kita tgah lari berlawanan dgn angin.....mesti kelajuan berlari terganggu

      Delete
  7. King kalau pakai straight flow tp kita cruising just dalam paling tggi pun 150 okay tak? Ke backpressure tinggi jgk? Bru ingat nak masuk m7 muffler haha

    ReplyDelete
  8. King kalau pakai straight flow tp kita cruising just dalam paling tggi pun 150 okay tak? Ke backpressure tinggi jgk? Bru ingat nak masuk m7 muffler haha

    ReplyDelete
  9. bro..klau yg mugen da 2 ekzos kn. 1 hidup n 1 lg dummy kn. klu buat 2 ekzos ni hidup akn da msalah enjin ke?

    ReplyDelete
  10. bro..klau yg mugen da 2 ekzos kn. 1 hidup n 1 lg dummy kn. klu buat 2 ekzos ni hidup akn da msalah enjin ke?

    ReplyDelete
  11. x best..power drop minyak kuat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Blh share x . Tuk jimat mnyak . Pas tu nk tny hal 2 ekzos. B4 ni 2ekzos hidup. Minyak kuat. P tukar laa jadi dummy. Now kete mcm berdengung.. so pe cara ye btol ye.

      Delete
  12. Salam bro.. Sy pakai mugen twinloop pd fd2 sy tapi yg copy la.. Masa buat ekzos tu sy gantikan stock muffler dgn mugen twinloop tu dan lepas tu sy buang tabung pd bhgian depan muffler tu.. Sy perasan pd topspeed dlu masa stock boleh dapat 213 skrg top mati 190 je.. Ada apa2 yg bro boleh suggest untuk menambah baik kan sistem ekzos tu? Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. KENA TUKAR PD S FLOW MUFFLER.TWINLOOP XSESUAI.LPS TU PASANG MIDBOX/TABUNG TENGAH SEELOKNYA 2 BIJIK UTK SIMPAN PRESSURE.FRONT PIPE JUGE KENA TUKAR BUANG CATCON TU MASUK YG FREE FLOW.DIJAMIN TOP SPEED AKAN MENINGKAT N KETA MAKIN RINGAN TEKAN PEDAL SKIT JE TERUS RESPON.

      Delete
    2. buang catcon masuk free flow tu mksdnye smbung drct pipe ke bro tnpa psg catcon

      Delete
  13. thnks bader share.. baru nk berjinak.. so utk k20z ni sistem exhaust mcm mna yg elok dari asal..? bgi sedap2 n nmpk cun2 je..

    ReplyDelete
  14. Bro brpa kos tkar gearbox manual? Brg sng dpat ke?

    ReplyDelete
  15. Bro gearbox sy auto 2.0...klau sy hanye tukar extractor skunk n sistem ekzos yg lain sy pkai yg standard akan ad masalah x bro??

    ReplyDelete
  16. Bro gearbox sy auto 2.0...klau sy hanye tukar extractor skunk n sistem ekzos yg lain sy pkai yg standard akan ad masalah x bro??

    ReplyDelete
  17. Salam.bro..saya ( fd1 ) guna mufler mugen jasma 2.5 outlet 3..tabung tengah mugen juga jasma ori blake halfcut 2.0 punya enjin ..extractor standard...pickup dia mcm ok top dia mcm slow sikit...boleh bg cadangan piping size brp utk up top perfomance dia...sblm ubah sya test 0-100km dlm 10 saat tp skrg dah kurang 11 saat...adakah fd1 auto sya x sesuai guna mugen twinloop jasma 2.0 punya tu...

    ReplyDelete